تشخیص نوع پوست و انواع آن 5736476546

تشخیص نوع پوست چگونه است؟

پوست انسان انواع مختلفی دارد و برای داشتن پوستی سالم و زیبا باید از محصولات مراقبتی مناسب نوع پوست خود استفاده کنید. اگر می‌خواهید با انواع پوست و نحوه تشخیص محصولات مناسب برای پوست‌ تان آشنا شوید، این مقاله از بیوتی گرگان را مطالعه کنید.

آیا تا به حال محصول جدیدی برای مراقبت از پوست خود استفاده کرده‌اید که نه تنها فایده‌ ای نداشته باشد بلکه حتی وضعیت پوست‌ تان را بدتر کند؟

اگر پاسخ‌ تان مثبت است، ممکن است دلیل آن این باشد که محصول مورد استفاده، مناسب نوع پوست شما نبوده است. شاید شنیده باشید که برای زیبایی و مراقبت از پوست باید از محصولاتی استفاده کنید که با نوع پوست شما سازگار باشند. به یاد داشته باشید که محصولات مراقبت از پوست، راه‌ حل یکسانی برای همه افراد نیستند. بنابراین، شناخت نوع پوست‌ تان بسیار مهم است تا بتوانید بهترین استفاده را از برنامه مراقبتی خود ببرید و به نتایج مطلوب دست یابید.

تشخیص نوع پوست 564565757

 


چرا باید با انواع پوست آشنا شوید؟

اگر نوع پوست خود را اشتباه تشخیص دهید و از محصول نامناسبی استفاده کنید، ممکن است وضعیت پوستتان بدتر شود و به مشکلاتی چون سوزش، چربی اضافی، جوش، خشکی و حتی چین و چروک منجر گردد.


عوامل تعیین‌ کننده نوع پوست

  1. داروها: داروهایی که مصرف می‌کنید ممکن است عوارضی مانند خشکی یا حساسیت پوست ایجاد کنند.
  2. مراقبت‌های پوستی: استفاده از محصولات نامناسب می‌تواند تعادل پوستتان را برهم بزند و مشکلاتی ایجاد کند.
  3. هورمون‌ ها: نوسان‌ های هورمونی در مراحل مختلف زندگی مانند دوران بارداری می‌توانند بر نوع پوست شما تأثیر بگذارند.
  4. ژنتیک: نوع پوست شما به میزان زیادی از پدر و مادر به ارث می‌رسد. ژن‌ های شما می‌توانند تعیین کننده پوست خشک، چرب یا حساس شما باشند.
  5. آب و هوا: تغییر شهر یا محیط زندگی می‌تواند نوع پوست شما را تغییر دهد. آب و هوای جدید ممکن است تأثیرات متفاوتی روی پوست‌تان بگذارد.
  6. رژیم غذایی و آلرژی: مواد غذایی که مصرف می‌کنید می‌توانند بر وضعیت پوستتان تأثیر بگذارند. اگر فکر می‌کنید آلرژی غذایی منبع مشکلات پوستی شماست، با یک متخصص پوست خانم در گرگان مشورت کنید.

در ادامه، شما را با مسیر درست برای بهبود پوستتان آشنا خواهیم کرد. برای تشخیص نوع پوست و دریافت توصیه‌ های حرفه‌ ای، مشورت با یک متخصص پوست خانم در گرگان می‌تواند راهگشا باشد.

تشخیص نوع پوست 45646565


چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

  1. قدم اول: پوستتان را با پاک‌ کننده‌ های ملایم به‌خوبی تمیز کنید هرگونه آرایش، چربی یا گرد و غبار را از صورت خود پاک کنید.
  2. قدم دوم: پوستتان را با حوله‌ ای نرم به‌ آرامی خشک کنید از مصرف هرگونه مرطوب‌ کننده یا سرم پوست خودداری کنید و اجازه دهید پوستتان به حالت طبیعی خود بازگردد.
  3. قدم سوم: یک ساعت صبر کنید در این مدت به صورت خود دست نزنید. پس از گذشت یک ساعت، از نزدیک به پوست خود نگاه کرده و به وضعیت آن توجه کنید.

برای تشخیص دقیق نوع پوست و دریافت توصیه‌های حرفه‌ای، مراجعه به کلینیک زیبایی در گرگان می‌تواند بسیار مفید باشد. در این کلینیک‌ها، متخصصین با تجربه می‌توانند شما را در انتخاب محصولات مناسب و برنامه‌ های مراقبتی به بهترین شکل راهنمایی کنند.

روش تشخیص نوع پوست با دستمال

  1. آماده‌سازی دستمال‌ها: از دو عدد دستمال کاغذی تمیز استفاده کرده و هر کدام را از وسط جدا کنید تا چهار لایه دستمال نازک داشته باشید.
  2. قرار دادن دستمال‌ها: دو عدد از دستمال‌ها را روی گونه‌ها و دو تای دیگر را روی پیشانی و چانه پهن کنید و آن‌ها را خوب بچسبانید.
    انتظار: 5 تا 7 دقیقه صبر کنید.
  3. بررسی نتایج: اگر روی همه دستمال‌ها لکه‌ های زرد چربی دیده شود، شما دارای پوستی چرب هستید.

این روش ساده می‌تواند به شما کمک کند تا نوع پوست خود را تشخیص داده و از محصولات مراقبتی مناسب استفاده کنید.

تشخیص نوع پوست با دستمال کاغذی 47564758


تشخیص نوع پوست بعد از شستشوی صورت

  1. پوست معمولی: اگر هیچ‌کدام از علائم بالا را مشاهده نکردید، پوست شما معمولی است.
  2. پوست مختلط: اگر ناحیه T صورت شما چرب و سایر نواحی خشک باشند، پوست شما مختلط است.
  3. پوست حساس: اگر پوستتان گاهی قرمز، دچار خارش و التهاب می‌شود، پوست شما حساس است.
  4. پوست چرب: اگر پوست تان چرب شده و برق می‌زند، به‌ویژه در ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه)، پوست شما چرب است.
  5. پوست خشک: اگر پس از یک ساعت پوستتان دچار خارش، کشیدگی و پوسته‌پوسته شدن شده باشد، نوع پوست شما خشک است.

خصوصیات انواع پوست

اکنون که می‌دانید چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهید، بهتر است با خصوصیات هر نوع پوست بیشتر آشنا شوید تا بتوانید بهترین روش‌ های مراقبتی را انتخاب کنید.

  1. پوست مختلط: افراد از اواخر دهه 20 تا اوایل دهه 30 زندگی خود معمولاً دارای پوست مختلط هستند.
  2. پوست چرب: به علت فعالیت بالای غده‌ های چربی در نوجوانان و افراد زیر 20 سال، این افراد معمولاً پوست چرب‌ تری دارند.
  3. پوست خشک: از اواخر دهه 30 زندگی به بعد، پوست به سمت خشک‌ تر شدن می‌رود زیرا با بالا رفتن سن، توانایی پوست در تولید چربی و حفظ رطوبت کاهش می‌یابد. البته این موضوع یک قانون قطعی و دقیق نیست و ممکن است استثنائاتی وجود داشته باشد.

برای دریافت مشاوره و راهنمایی‌ های حرفه‌ای، می‌توانید به یک کلینیک زیبایی گرگان مانند بیوتی گرگان مراجعه کنید. متخصصین این کلینیک‌ ها می‌توانند به شما در تشخیص دقیق نوع پوست و انتخاب محصولات مراقبتی مناسب کمک کنند.

تشخیص نوع پوست با عکس 56557657

1. ویژگی‌ های پوست خشک

اگر پوست شما در تمام طول سال، به‌خصوص بعد از شستشو، حالت کشیدگی و خارش داشته باشد یا هرگز احساس رطوبت کافی روی پوست خود نداشته باشید، نوع پوست شما خشک است. در این حالت، ممکن است پوسته‌ پوسته شدن را نیز روی پوستتان تجربه کنید. برای مثال، زمانی که ناخن خود را روی پوستتان بکشید، پوسته‌ های ریز شروع به ریختن می‌کنند.

توجه به این نکته ضروری است که بین پوست خشک و پوست دهیدراته تفاوت وجود دارد. پوست خشک یکی از انواع پوست است که به علت فقدان تولید چربی به وجود می‌آید، اما پوست دهیدراته به دلیل کمبود آب، شرایط آب و هوایی، عوامل محیطی یا ننوشیدن آب کافی، یک وضعیت موقت پوستی است.

تشخیص نوع پوست با انواع آن 6543685

علل خشک بودن پوست

علل مختلفی می‌توانند باعث خشکی پوست شوند:

  1. ژنتیک
  2. عدم توازن هورمونی
  3. آب‌وهوای خشک
  4. استفاده از وسایل گرمایشی با دمای بالا در فصل‌ های سرد
  5. حمام و دوش آب گرم
  6. مصرف دارو
  7. افزایش سن: با بالا رفتن سن، تغییرات متابولیکی باعث می‌شود که پوست خشک‌تر و نازک‌تر شود.

افرادی که پوست خشک دارند از این کارها اجتناب کنند…

1. برای جلوگیری از تشدید خشکی پوست، از مصرف محصولات حاوی الکل و سولفات خودداری کنید، زیرا این مواد می‌توانند چربی‌های طبیعی پوست را از بین ببرند. همچنین، از دوش آب داغ کمتر استفاده کنید زیرا باعث از بین رفتن رطوبت پوست می‌شود.

2. اگر از وسایل گرمایشی استفاده می‌کنید یا در مناطقی با آب‌وهوای خشک ساکن هستید، در منزل یا اتاق خواب خود از دستگاه بخور استفاده کنید تا رطوبت محیط را حفظ کنید.

برای جوان‌ سازی پوست خشک بدون نیاز به عمل جراحی، می‌توانید از ماسک‌ های صورت خانگی استفاده کنید. در مقاله به معرفی 14 ماسک صورت خانگی برای جوان‌ سازی پوست بدون عمل جراحی پرداختیم که می‌توانند به شما در حفظ رطوبت و نرمی پوست کمک کنند. این ماسک‌ ها از مواد طبیعی تهیه شده و راه‌حلی موثر برای مراقبت از پوست خشک ارائه می‌دهند.

تشخیص نوع پوست و یک نمونه پوست خشک 45646565

2. ویژگی‌ های پوست مختلط

پوست مختلط در ناحیه T صورت (پیشانی، بینی و چانه) چرب، دارای منافذ باز و جوش است، اما در قسمت‌ های گونه و فک خشک یا معمولی است. مراقبت از پوست مختلط می‌تواند چالش‌برانگیز باشد زیرا باید برای رسیدن به تعادل، به دو موضوع مختلف بپردازید.

علت مختلط بودن پوست

ژن‌ها یا تولید بیش از حد چربی در منطقه T صورت، از عوامل اصلی مختلط بودن پوست هستند. محصولات مورد استفاده شما نیز می‌توانند یکی از علت‌های فقدان تعادل پوستتان باشند. هنگام درمان بخش‌های چرب پوست خود باید مراقب قسمت‌ های خشک صورت نیز باشید و برعکس.

موارد منع‌ شده برای پوست مختلط

از مصرف محصولات حاوی الکل که باعث خشکی زیاد پوست می‌شوند، خودداری کنید. همچنین نباید از محصولات ساخته‌ شده برای کنترل چربی یا آبرسانی زیاد برای درمان کل صورت خود استفاده کنید. به دنبال محصولات جداگانه برای درمان چربی منطقه T و قسمت‌های خشک صورت باشید یا از محصولاتی استفاده کنید که تعادل پوست را بازگردانند.

برای دریافت مشاوره‌ های تخصصی و  خدمات جوان سازی پوست در گرگان، مراجعه به کلینیک‌های معتبر می‌تواند شما را در رسیدن به پوستی سالم و متعادل یاری کند.

تشخیص نوع پوست و یک نمونه پوست مختلط 45646565

3. ویژگی‌ های پوست معمولی

پوست معمولی کاملاً یک‌دست است، بدون چربی یا خشکی بیش‌ ازحد و جوش‌ های پراکنده که به‌ سرعت برطرف می‌شوند. این نوع پوست به محصولات آرایشی و بهداشتی واکنش نشان نمی‌دهد و چهره‌ ای متعادل دارد.

علت داشتن پوست معمولی

ژن‌ ها نقش اساسی در داشتن پوست معمولی دارند اگر پوست معمولی دارید، می‌توان گفت شما فرد خوش‌ شانسی هستید.

نکات مراقبتی برای پوست معمولی

اگرچه مراقبت از پوست معمولی آسان است، اما این نوع پوست می‌تواند زودتر از دیگران علائم پیری را نشان دهد. بنابراین، استفاده از محصولات آبرسان مانند کرم مرطوب کننده را در برنامه مراقبتی خود فراموش نکنید. مراقبت‌های پیشگیرانه را از ابتدای 20 سالگی آغاز کنید و از محصولات آبرسان استفاده کنید. همچنین، از مصرف محصولاتی که نوع پوست شما را به سمت چرب‌ تر یا خشک‌ تر شدن سوق می‌دهند، خودداری کنید.

یک نمونه پوست معمولی و تشخیص نوع پوست 76573485496

4. ویژگی‌ های پوست چرب

پوست چرب به‌ طور معمول براق است و مقدار زیادی چربی روی صورت، بینی، شانه‌ ها و پشت وجود دارد. ممکن است در اواخر روز، وقتی تولید چربی در اوج خود است، احساس کنید نیاز به شستشوی مجدد صورت دارید. در این حالت، منافذ پوست بزرگ ترند و آسان‌ تر مسدود می‌شوند که می‌تواند منجر به ایجاد جوش‌ های سرسیاه، جوش‌ های سرسفید، جوش‌ های قرمز التهابی یا آکنه‌ های کیست‌ مانند شود. خبر خوب این است که رطوبت موجود در پوست‌ های چرب می‌تواند مانع از ظهور زود هنگام چین و چروک روی صورت شود.

علل چرب بودن پوست

پوست چرب می‌تواند به دلایل زیر به وجود آید:

  1. ژنتیک
  2. تغییرات هورمونی
  3. آب و هوای مرطوب
  4. شستشوی بیش از حد پوست

تشخیص نوع پوست با عکس 45646565

موارد منع‌شده برای پوست چرب

از پاک‌کننده‌ ها، مرطوب‌کننده‌ ها و مواد آرایشی بر پایه روغن استفاده نکنید. پوست شما تنها می‌تواند تا مقدار مشخصی رطوبت را جذب کند و مابقی آن روی سطح پوست باقی می‌ماند. همچنین از محصولات حاوی الکل و سولفات اجتناب کنید، زیرا این محصولات باعث خشکی بیش از حد پوست می‌شوند.

باور پذیر نیست اما بسیاری از محصولات ضد چربی پوست، چربی‌ های طبیعی مورد نیاز برای محافظت و مرطوب نگه داشتن پوست را از بین می‌برند. در واقع، زمانی که پوست احساس خشکی می‌کند، به‌عنوان یک مکانیسم دفاعی، چربی بیشتری تولید می‌کند که این امر می‌تواند وضعیت را بدتر کند.

تشخیص نوع پوست و یک نمونه پوست چرب 45646565

5. ویژگی‌ های پوست حساس

اگر پوست شما به‌سرعت تحریک، ملتهب، خشک و قرمز می‌شود و به محصولات جدید واکنش نشان می‌دهد، شما دارای پوست حساس هستید. پوست حساس در گرما برافروخته شده، در هنگام اصلاح جوش می‌زند و به‌راحتی دچار آفتاب سوختگی می‌شود. همچنین افراد با پوست حساس بیشتر به بیماری‌هایی مانند اگزما و روزاسه مبتلا می‌شوند.

علل حساس بودن پوست

پوست حساس می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  1. ژنتیک
  2. نوسانات هورمون ها
  3. آب و هوای بسیار گرم و خشک یا بسیار سرد و خشک
  4. استفاده از آب سخت
  5. حساسیت به مواد موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی

مراقبت از پوست حساس و نکات مهم

از مصرف محصولاتی که حاوی رایحه‌ های مصنوعی، رنگ‌ های سنگین و مواد شیمیایی ناملایم هستند، اجتناب کنید. گاهی اوقات می‌توانید از مواد طبیعی مانند روغن نارگیل یا زیتون برای مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید. همیشه قبل از مصرف محصول جدید روی کل صورت، تست 24 ساعته را روی بخشی از پوست انجام دهید. برای پیدا کردن محصولات مناسب پوست حساس، از نمونه‌ها (سمپل‌ ها) استفاده کنید تا پول و زمان خود را برای محصولاتی که ممکن است برایتان مناسب نباشند، هدر ندهید.

تشخیص نوع پوست با دستمال 48678456847


بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *